طیبنیا عنوان کرد که کیفیت ورقهای تولیدی مبارکه ممکن است حتی از نمونههای خارجی نیز بهتر باشد
خلاصه مطلب
محمد یاسر طیب نیا در مصاحبهای با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در پاسخ به سؤالی درباره اینکه پلیس راهنمایی و رانندگی علت آمار بالای مرگ و میر در تصادفات در کشور را خودروهای بیکیفیت و غیراستاندارد با بدنههای ضعیف میداند که نمیتوانند در زمان تصادف از جان سرنشینان محافظت کنند، بیان کرد: فولاد مبارکه به عنوان تأمینکننده ورقهای فولادی، در طی 3 سال گذشته چندین محصول جدید که مورد نیاز خودروسازان بودهاند را تولید کرده است. این محصولات اغلب دارای استحکام و کیفیت بالایی هستند.
او اظهار داشت: با برنامهریزیهایی که برای تأمین نیازهای آینده خودروسازان در فولاد مبارکه صورت گرفته است، با بهرهبرداری از خط نورد گرم 2 فولاد مبارکه، نیازهای فناورانه آینده خودروسازان را تأمین خواهیم کرد. گریدهای جدید به نحوی هستند که به صورت ماهانه و با همکاریهایی که بین خودروسازان و فولاد مبارکه انجام میشود، در اولویت طراحی محصولات ما قرار گرفتهاند.
مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان اعلام کرد که فناوری خودروسازان برای تولید برخی محصولات بهبود یافته و اکنون امکان تأمین بیش از 98 درصد ورقهای سرد و گالوانیزه مورد نیاز خودروسازان از طریق فولاد مبارکه و شرکت ورق خودرو فراهم شده است. او افزود که بخش کوچکی از نیاز خودروسازان نیز از طریق طرحهای جدید که در دست اجرا قرار دارد، پیگیری میشود. همچنین باید اشاره کرد که خودروسازان همچنان بخشی از نیازهای خود را وارد میکنند و در دو سال گذشته حجم قابل توجهی از ورقها به کشور وارد شده، در حالی که امکان تولید فنی آنها در داخل کشور وجود داشته است.
او درباره اختلاف قیمت ورقهای فولادی داخلی و ورقهای وارداتی توضیحاتی ارائه داد و بیان کرد: دلیل این اختلاف قیمت، تفاوت نرخ ارز تخصیصیافته به واردات برای خودروسازان است. وقتی هزینه نهایی واردات با نرخ ارز ترجیحی محاسبه شود، یک اختلاف قیمت ۳۰ درصدی ایجاد میکند. بدیهی است که وقتی ارز ۳۰ درصد ارزانتر به هر گروه کالا تخصیص مییابد، قیمت داخلی نمیتواند با کالاهای وارداتی رقابت کند.
طیب نیا بیان کرد که منشاء این مسئله، ناترازی است که در بخشهای مختلف ایجاد شده است. اما نکته مهم این است که در شرایط مساوی از نظر قیمت و کیفیت، محصولات تولیدی فولاد مبارکه با محصولات وارداتی رقابتپذیر هستند و حتی ممکن است کیفیت محصولات داخلی بالاتر باشد. در حال حاضر، ما به کشورهای اروپایی، جنوب شرق آسیا و سایر کشورها محصولات خود را صادر میکنیم و از لحاظ کیفی، تولیدات ما در بازارهای جهانی نسبت به سایر رقبا برتری دارد.
او با بیان اینکه در هزینه نهایی واردات، هزینههای پنهان نیز مطرح است، اظهار کرد: هزینههای نگهداری سرمایه، هزینههای حمل و نقل دریایی، بیمه و ریسکهای مختلفی که در بخش واردات وجود دارند، اما در محاسبات ما این هزینهها لحاظ نمیشوند.
پایان پیام/