صنعت موتورسیکلت با ارز بری ۶۰۰ میلیون دلاری مواجه است و بازار به تسخیر اسکوترها درآمده است.
خلاصه مطلب
بر اساس گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم و طبق آمارهای ارائه شده توسط انجمن موتور سیکلت ایران، تعداد موتور سیکلتهای تولید شده در پنج سال گذشته به حدود 1 میلیون و 700 هزار دستگاه رسیده است.
در حالی که تولید موتورسیکلت در سالهای اخیر روندی افزایشی داشته، تولید دوچرخه طی پنج سال گذشته کاهش یافته است. بهطوریکه در سال 1401 حدود 1 میلیون و 200 هزار دوچرخه تولید شد، اما این تعداد در سال 1403 به 230 هزار دستگاه کاهش یافته است.
رشد سهم اسکوتر در بازار موتورسیکلت
در سالهای اخیر، بازار موتور سیکلت ایران شاهد رشد قابل توجهی در سهم موتورهای اسکوتر بوده است. این تغییر به دلیل مزایای فراوان اسکوترها، از جمله مصرف سوخت پایین، قیمت مقرونبهصرفه و راحتی در استفاده در ترافیک شهری رخ داده است. طراحی سبک و مصرف بهینه سوخت موتورهای اسکوتر، بهویژه در کلانشهرها که مسائل ترافیک و هزینههای سوخت اهمیت بیشتری دارند، آنها را به گزینهای محبوب تبدیل کرده است. پیشبینی میشود که این روند رو به رشد ادامه یابد و موتورهای اسکوتر سهم بیشتری از بازار موتور سیکلت ایران را به خود اختصاص دهند.
طبق نمودار ارائه شده، اسکوترها در حال حاضر بیش از نیمی از بازار موتور سیکلت را به خود اختصاص دادهاند.
نقش صنعت موتورسیکلت و دوچرخه در اقتصاد کشور
بر اساس گزارش انجمن موتور سیکلت و دوچرخه ایران، صنعت موتورسیکلت کشور سالانه حدود ۸ هزار میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده میپردازد. این مبلغ بیانگر سهم مهم این صنعت در تأمین منابع مالی دولت است. همچنین، هزینههای گمرکی این صنعت نیز رقم قابل توجهی را شامل میشود و سالانه حدود ۵.۵ هزار میلیارد تومان برای واردات قطعات و موتورسیکلتهای خارجی پرداخت میگردد.
در زمینه شمارهگذاری، صنعت موتور سیکلت ایران هر ساله ناچار به صرف 131 میلیارد تومان برای فرآیندهای مربوط به ثبتنام و پلاکگذاری موتورسیکلتها است. این مبالغ به هدف نظمبخشی و قانونیسازی بازار موتور سیکلتها پرداخت میشود.
همچنین، برای حمایت از محیط زیست و مدیریت موتورسیکلتهای قدیمی، سالیانه مبلغ ۱۲۰۰ میلیون تومان برای هزینههای اسقاط این موتورسیکلتها اختصاص داده میشود. این فعالیتها با هدف جمعآوری و اسقاط موتورسیکلتهای قدیمی که به محیط زیست آسیب میرسانند، صورت میپذیرد.
هزینه ارزی ۶۰۰ میلیون دلاری صنعت موتورسیکلت/ هر موتورسیکلت هزار دلار ارز نیاز دارد
علاوه بر هزینههای ذکر شده، صنعت موتورسیکلت کشور با مصرف ارز بالایی روبرو است. برآوردها نشان میدهد که این صنعت سالیانه حدود 600 میلیون دلار ارز مصرف میکند. با در نظر گرفتن تولید سالانه حدود 600 هزار دستگاه موتورسیکلت در ایران، به طور میانگین هر موتورسیکلت تولیدی در کشور 1000 دلار ارز مصرف میکند. این میزان مصرف ارز نشاندهنده وابستگی صنعت موتورسیکلت به واردات قطعات و مواد اولیه از خارج است.
به طور کلی، صنعت موتورسیکلت در ایران با پرداخت مالیاتها، عوارض گمرکی و هزینههای مربوط به شمارهگذاری و اسقاط، سهم قابل توجهی از منابع مالی کشور را به خود اختصاص داده است. با این حال، این صنعت هنوز نیازمند توجه خاص به بهینهسازی فرآیندها و مدیریت هزینهها است تا بتواند در مسیر توسعه پایدار و کاهش وابستگی به واردات پیشرفت کند.
چشمانداز پنجساله صنعت موتورسیکلت و دوچرخه تا سال 1408
چشمانداز تعیینشده توسط انجمن موتور سیکلت ایران برای این صنعت در ۵ سال آینده به صورت زیر است:
1- گسترش فرآیند بومیسازی
2- تقویت و پشتیبانی از تولیدکنندگان قطعات داخلی
۳- کم کردن وابستگی به ارز خارجی
4- انتقال فناوری
5- ارتقاء فرآیند کیفیت استاندارد
پایان پیام.