جستجو در گوگل به دستیار هوش مصنوعی تبدیل میشود
خلاصه مطلب
طبق گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تک کرانچ، شروع این سفر بازبینیهای هوش مصنوعی بود که تحولی بزرگ و بحثبرانگیز در نحوه ارائه اطلاعات توسط گوگل برای میلیونها جستجوی کاربران به وجود آورد. اما این تنها آغاز داستان است.
پیچای افزود: همانطور که هوش مصنوعی دامنه جستجوهای کاربران را افزایش میدهد، سال ۲۰۲۵ میلادی به عنوان یکی از مهمترین سالها برای نوآوری در زمینه جستجو محسوب میشود.
او در جریان سخنرانیاش در این رویداد، درباره مرحله بعدی برنامه گوگل برای اضافه کردن قابلیتهای هوش مصنوعی به بخش جستجو توضیح داد. این قابلیتها در آزمایشگاه تحقیقاتی دیپ مایند شرکت توسعه مییابند. به تدریج، محصول جستجوی این شرکت بیشتر به یک دستیار هوش مصنوعی تبدیل خواهد شد که به مرور اینترنت، بررسی وبسایتها و ارائه پاسخ به کاربران میپردازد.
گوگل از چندین سال پیش، به ویژه زمانی که عرضه چت جیپیتی توسط اوپنایآی آن را در وضعیت دشواری قرار داد، در این زمینه مشغول فعالیت بوده است. این تغییر برای وبسایتهایی که به ترافیک گوگل وابسته هستند و همچنین برای کسبوکارهایی که در جستجوی گوگل تبلیغات میخرند، پیامدهای بزرگی به همراه خواهد داشت.
او در جواب به پرسشی درباره هوش مصنوعی و جستجو اظهار داشت: میتوانید با «پروژه آسترا» آینده را تجسم کنید. این پروژه به سیستم هوش مصنوعی چندحالتی دیپ مایند اشاره دارد که توانایی پردازش ویدئوهای زنده از دوربین یا صفحه نمایش رایانه را دارد و میتواند به سوالات کاربران در مورد آنچه که هوش مصنوعی واقعاً مشاهده میکند، پاسخ دهد.
گوگل در نظر دارد تا پروژه آسترا را به طور گستردهتری در دیگر بخشهای کسبوکار خود توسعه دهد و در آینده از سیستم هوش مصنوعی چند حالتی برای فعالسازی عینکهای هوشمند واقعیت افزوده استفاده کند.
همچنین پیچای در سخنرانیاش به Gemini Deep Research اشاره کرد، که یک عامل هوش مصنوعی است و قادر است ظرف چند دقیقه گزارشهای تحقیقی طولانی تولید کند. این قابلیت شیوه استفاده کاربران از جستجوی گوگل را به صورت اساسی دگرگون میسازد. در واقع، Deep Research فرآیندی که کاربران با جستجوی گوگل انجام میدهند را به صورت خودکار انجام میدهد.