مدیر صنعت، معدن و تجارت: کاهش تعرفه واردات خودرو به ۶۰ درصد با ابهام مواجه است

    خلاصه مطلب

- اخبار اقتصادی -

بر اساس گزارش خبرگزاری تسنیم، مهدی ضیغمی، مدیر پروژه واردات خودرو در وزارت صمت، درباره کاهش تعرفه واردات خودرو به 60 درصد در سال آینده اظهار داشت: جزئیات این تصمیم مجلس هنوز منتشر نشده و دقیقاً مشخص نیست که این تعرفه برای کدام خودروها اجرا خواهد شد.

او گفت: حقیقت این است که در حال حاضر برای واردات خودرو چندین تعرفه وجود دارد و تنها یک تعرفه مشخص نداریم. به عنوان مثال، تعرفه خودروهای برقی و هیبریدی ۱۵ درصد بود. علاوه بر این، تعرفه خودروهای با حجم موتور زیر ۱۵۰۰ سی‌سی، بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی، ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی و بالای ۲۵۰۰ سی‌سی با یکدیگر متفاوت است.

ضیغمی افزود: به طور مثال، اکنون تعرفه واردات خودروهایی با حجم موتور زیر 1500 سی‌سی 55 درصد است که نسبت به 60 درصد پیشنهادی مجلس کمتر است؛ با این تصمیم مجلس، وضعیت این خودروها چگونه خواهد شد؟

مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت اظهار داشت که علاوه بر تعرفه‌های عمومی واردات خودرو، تعرفه‌های مخفی نیز وجود دارد، مانند مالیات بر ارزش افزوده و مالیات جداگانه برای خودروهای پرمصرف. این موارد باعث می‌شود که مجموع تعرفه‌های واردات خودرو به حدود 80 تا 100 درصد برسد. به بیان دیگر، تعرفه واردات خودروهای زیر 1500 سی سی 55 درصد است، اما با افزودن این تعرفه‌های مخفی، تعرفه واقعی که باید برای واردات پرداخت شود به حدود 90 درصد افزایش می‌یابد.

کاهش تعرفه واردات خودرو به 60درصد،واکنش مجلس به گرانی خودرو؟

ضیغمی تاکید کرد: بنابراین، در صورتی که سال آینده مطابق پیش‌بینی‌ها نرخ ورودی خودرو به جای ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان به صورت ای‌تی‌اس، به نرخ نیمای ۵۰ هزار تومانی تبدیل شود، با تعرفه‌ای دو برابر مواجه خواهیم شد.

مدیر طرح واردات خودرو در وزارت صمت اظهار داشت: بنابراین، لازم است از نمایندگان بخواهیم که در حین کاهش تعرفه، قیمت نهایی خودرو را به دو برابر افزایش ندهند. به همین دلیل باید گفت که جزئیات تصمیم مجلس هنوز روشن نیست و باید به صورت دقیق توسط نمایندگان اعلام شود. از نظر شخصی من، اگر قرار بر تغییر تعرفه است، بهتر است تعرفه همه خودروها به میزان 10 درصد کاهش یابد و به طور دقیق و تفکیک‌شده برای هر خودرو اعلام گردد.

او اظهار داشت: توصیه من این است که برای ارزان‌تر کردن خودروی اقتصادی، باید تعرفه خودروهای هیبریدی را پایین نگه داشته و در عین حال قیمت خودروهای زیر 1500 سی‌سی را نیز کاهش دهیم.

پایان پیام