تأخیر خودروسازان در تسویه بدهیهای مراکز بازیافت خودروهای کهنه
خلاصه مطلب
بر اساس گزارش خبرگزاری تسنیم، محمود مشهدی شریف، رئیس انجمن مراکز اسقاط خودروهای فرسوده، به موضوع تأخیر در پرداخت بدهی خودروسازان به این مراکز اشاره کرد. وی گفت که به عنوان مثال، 5 پرونده وجود دارند که بیش از 45 روز از زمان تأیید فاکتورهایشان در شرکت کرمان خودرو میگذرد. در این مدت، خودروساز پول گواهی و لاشه را از فروشندگان خودروهای فرسوده دریافت کرده، اما هنوز مبلغی به مراکز اسقاط پرداخت نشده است، و فاکتورهای مربوطه نیز موجود است.
وی اظهار داشت: شرکتهای تولیدکننده خودرو نیز در پرداخت هزینهها به مراکز اسقاط خودروهای قدیمی تفاوتهایی دارند و با تأخیرهایی مانند یک ماهه، 20 روزه یا 15 روزه مواجه هستند. شرکت مدیران خودرو نیز اخیراً گواهی اسقاط خریداری نکرده است، زیرا به تعداد کافی در اختیار دارد و احتمالاً در دو تا سه ماه آینده نیز گواهی اسقاط جدیدی تهیه نخواهد کرد.
مشهدی شریف بیان کرد که شرکتهای خودروسازی ایران خودرو و سایپا از طریق برنامه جایگزینی خودروهای قدیمی به طور میانگین دو تا سه گواهی اسقاط خودرو کسب میکنند.
رئیس انجمن مراکز اسقاط خودروهای فرسوده اعلام کرد که اکنون 27 هزار خودرو در طرح جایگزینی خودروهای فرسوده توسط خودروسازان ثبتنام کردهاند. اگر برای هر خودروی فرسوده 3 گواهی اسقاط محاسبه شود، حدود 80 هزار گواهی اسقاط تولید خواهد شد که این تعداد برای شمارهگذاری 300 هزار خودروی جدید کافی خواهد بود.
او بیان کرد که مراکز اسقاط خودرو از بابت گواهیهای اسقاط خودروهای فرسوده در برنامه جایگزینی خودروسازان درآمدی کسب نمیکنند و فقط هزینه اسقاط خودروهای فرسوده به این مراکز پرداخت میشود که از مالیات معاف است.
رئیس انجمن مراکز اسقاط خودروهای فرسوده با بیان اینکه بر اساس قانون، تعیین قیمت بر عهده وزارت صمت است، اظهار داشت: مراکز اسقاط خودروهای فرسوده باید قیمتهایی را که از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام میشود، دنبال و رعایت کنند.
او بیان کرد: در تبصره 2 ماده 11 آییننامه مربوط به از رده خارج کردن خودروهای فرسوده یا همان آییننامه ماده 10 قانون ساماندهی صنعت خودرو ذکر شده که وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است با ایجاد مکانیزم فروش گواهی اسقاط در سامانه برای اشخاص حقیقی و حقوقی، حداقل قیمت خرید خودروهای فرسوده را بر اساس نوع و سال ساخت (مدل) با و بدون احتساب قیمت گواهی اسقاط تعیین کرده و به مراکز اسقاط اعلام کند و در سامانه ثبت نماید؛ اما این کار هنوز انجام نشده است.
مشهدی شریف اعلام کرد که هزینه گواهی اسقاط برای هر خودروی فرسوده به مبلغ 35 میلیون تومان تعیین شده است. با این حال، وزارت صمت هنوز قیمت خرید خودروهای فرسوده را بر اساس نوع خودرو به مراکز اسقاط ابلاغ نکرده است.
رئیس انجمن مراکز اسقاط خودروهای فرسوده بیان کرد که غالباً تفکیک خودروها بر مبنای وزن انجام میشود. او افزود: از آنجایی که وزارت صمت هنوز قیمت خرید خودروهای فرسوده را اعلام نکرده است، مراکز اسقاط بر اساس توافق با فروشنده اقدام به خرید خودروهای فرسوده میکنند.
او بیان کرد: پیشنهاد انجمن به مراکز اسقاط خودروهای فرسوده این است که قیمت خرید نقدی برای خودروهای فرسوده بین 78 تا 82 میلیون تومان باشد که وابسته به نوع خودرو است، به شرطی که سال ساخت آن بین 1379 تا 1383 قرار گیرد. همچنین، اگر خرید به صورت نقدی نباشد، پیشنهاد انجمن برای پرداخت به صورت سه ماهه بین 88 تا 92 میلیون تومان به فروشنده خودرو است.
رئیس انجمن مراکز اسقاط خودروهای فرسوده اعلام کرد که علت تعیین دوره سه ماهه برای پرداخت وجه خودروهای فرسوده این است که از زمان ثبتنام در سامانه تا بازدید افسران راهنمایی و رانندگی، تأیید گواهی اسقاط و طی سایر مراحل، حدود یک تا دو ماه طول میکشد و پس از این مدت، گواهی اسقاط به خودروساز ارائه میگردد.
او بیان کرد: در برخی موارد، 45 روز از زمان تحویل گواهی اسقاط خودروی فرسوده به خودروساز گذشته است، اما مراکز اسقاط هنوز هزینهای برای گواهی پرداخت نکردهاند. به عنوان مثال، شرکت کرمان خودرو در تاریخ 26 مهرماه فاکتور صادر کرده و تا 11 آذرماه 1403 که 45 روز از آن گذشته، هنوز مبلغی پرداخت نکرده است. اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، ناچاریم پرداختها به فروشندگان خودروهای فرسوده را به 4 ماه افزایش دهیم.
مشهدی شریف درباره عدم شفافیت در اطلاعرسانی قیمت خودروهای فرسوده در مراکز اسقاط اظهار داشت: اعلام قیمتها از سوی انجمن مراکز اسقاط خودروهای فرسوده برای این مراکز الزامآور نیست، اما دستورات وزارت صمت و ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل و اسقاط خودروهای فرسوده برای مراکز اسقاط الزامآور محسوب میشود.
او بیان کرد: مراکز تا وقتی که وزارت صنعت، معدن و تجارت و ستاد نوسازی ناوگان به طور رسمی قیمت خرید خودروهای فرسوده را اعلام نکنند، ملزم به رعایت این قیمتها نیستند. البته انجمن مراکز اسقاط خودروهای فرسوده، پیشنهادات قیمتی خود را ارائه کرده است.
رئیس انجمن مراکز اسقاط خودروهای فرسوده اظهار داشت که این انجمن به مراکز خود توصیه کرده است تا قیمتها را در محل خرید خودروهای فرسوده به وضوح نصب کنند. همچنین، اگر صداوسیما نیز این موضوع را اعلام کند، انجمن مراکز اسقاط خودروهای فرسوده از این اقدام استقبال خواهد کرد.
او اضافه کرد: اگر مراکز اسقاط خودرو، قیمت خرید خودروهای فرسوده را در محل خرید نصب نکنند، انجمن این موضوع را به کارگروه تخلفات گزارش خواهد داد.
مشهدی شریف بیان کرد: طبق قانون، انجمن مراکز اسقاط خودروهای فرسوده اجازه بازدید از مراکز را ندارد؛ نظارت بر عهده سه نهاد است. یکی از مهمترین نهادهای نظارتی، ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل و اسقاط خودروهای فرسوده وزارت صمت است. دومین نهاد نظارتی راهور فراجا و سومین نهاد، سازمان حفاظت از محیط زیست است.