۹ «هیات اندیشه‌ورز نُخبگانی» در اصفهان تشکیل شد

    خلاصه مطلب

به گزارش ایرنا، حسین ربانی روز شنبه در نخستین جلسه «هیات اندیشه‌ورز استان» در دانشگاه اصفهان افزود: این هیات‌ها در زمینه‌های سلامت، گردشگری، فرهنگ، علم و فناوری، آب، محیط زیست، صنعت و انرژی فعالیت دارند.

وی با بیان‌اینکه تشکیل هیات‌ها بر اساس طرح «تشکیل و توسعه هیات‌های اندیشه‌ورز نُخبگانی» که از سوی بنیاد ملی نُخبگان در سال گذشته ابلاغ شد، صورت گرفت، خاطرنشان کرد: افراد نُخبه‌ای که در این طرح مشارکت کردند با توجه به نوع تخصص و استعداد خود در هر یک از این هیات‌ها فعالیت می‌کنند.

ربانی، برخی از اهداف تشکیل هیات‌های مورد نظر را شبکه‌سازی گروه‌های نُخبگانی بمنظور هم‌افزایی برای حل مسائل استان و کشور و کمک به تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری برای مسوولان در حوزه‌های تخصصی عنوان کرد.

رییس بنیاد نُخبگان استان اصفهان با بیان‌اینکه خروجی فعالیت این هیات‌ها بصورت «یادداشت سیاستی» در اختیار بخش‌های مختلف بویژه دستگاه‌های اجرایی قرار می‌گیرد، تصریح کرد: بکارگیری نتایج فعالیت هیات‌های اندیشه‌ورز نُخبگانی در بخش‌های اجرایی اهمیت بسزایی دارد.

ربانی با اشاره به تشکیل «مرکز حکمرانی عالمانه» از یک سال گذشته در بنیاد نُخبگان اصفهان خاطرنشان کرد: هیات‌های اندیشه‌ورز نُخبگانی زیرمجموعه این مرکز فعالیت می‌کنند.

وی همچنین با تاکید بر لزوم تمرکززُدایی از سیستم حکمرانی علم و فناوری گفت: تشکیل هیات اندیشه‌ورز استانی با حضور رییسان دانشگاه‌ها و مراکز علمی و تحقیقاتی فرصتی در این پیوند است که باید بخوبی از آن بهره گرفت.

رییس هیات مدیره انجمن شرکت‌های دانش بنیان اصفهان نیز در این نشست گفت: ما قانون خوب در کشور کم نداریم اما مساله اصلی، اجرا کردن آنهاست.

فرید نجاتبخش افزود: ساختارمند کردن آیین‌نامه‌ها برای اجرایی کردن قوانین و اسناد بالادستی موجود ضروریست.

وی همچنین تاکید کرد: لازم است استانداران هر استان مشاور فناوری نیز داشته باشند تا بحث فناوری بصورت ساختارمند در حوزه‌های اجرایی و برنامه‌ریزی قرار بگیرد.

به گزارش ایرنا، نخستین جلسه هیات اندیشه‌ورز استان اصفهان بمنظور تمرکززُدایی حکمرانی شبکه‌ای و استفاده حداکثری از ظرفیت نُخبگان و تصمیم‌سازی استانی بر اساس ابلاغ آیین‌نامه هیات اندیشه‌ورز استانی ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در دانشگاه اصفهان برگزار شد.

جمعی از رییسان دانشگاه‌ها و نهادهای علم و فناوری استان اصفهان در این نشست به بیان نظرها و پیشنهادهای خود در باره چگونگی فعالیت این هیات پرداختند.

تاکنون حدود سه هزار نُخبه در استان اصفهان زیر پوشش حمایت‌ها و تسهیلات بنیاد نُخبگان قرار گرفته‌اند.