افزایش ۶۰ درصدی تولید نفت در دولت سیزدهم/ معطل شرکت‌های خارجی نماندیم

    خلاصه مطلب

به گزارش ایرنا، جواد اوجی، امروز (چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت) در آیین افتتاحیه بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی، با اشاره به حضور شرکت‌کنندگان داخلی و بین‌المللی اظهار داشت در این نمایشگاه که یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای نمایشگاهی غرب آسیا است ۱۷۰۰ شرکت داخلی و ۲۵۰ شرکت خارجی حضور دارند. مساحت نمایشگاه اختصاص یافته به شرکت‌های بین‌المللی از ۲ هزار متر مربع به ۵ هزار متر مربع رسیده است.

وزیر نفت ادامه داد: دولت سیزدهم از ابتدای کار معطل شرکت‌های خارجی نماند و دیدید که پروژه‌ها از شهریور ۱۴۰۰ چه وضعیتی داشت و الان به کجا رسیده است.

وی گفت: اولویت دولت پروژه‌های نیمه‌تمام و پروژه‌هایی بود که ارزش افزوده برای صادرات و تولید داشت. تا پایان گذشته، ۷۹ پروژه به ارزش ۱۶.۵ میلیارد دلار را به اتمام رساندیم و برای آینده نیز ۴۷.۵ میلیارد پروژه برای ۵۰ پروژه تعریف کرده‌ایم. پروژه‌هایی که به اتمام رساندیم، پروژه‌هایی بود که یک دهه نیمه‌کاره مانده بود.

اوجی بیان کرد: در دولت سیزدهم توانستیم ۶۰ درصد به تولید نفت، ۵۴ میلیون مترمکعب به تولید گاز، ۵۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت پالایش گاز و ۲۲۰ هزار بشکه نفت به ظرفیت فراورشی و ۱۰ میلیون تن به محصولات پتروشیمی اضافه کنیم.

وزیر نفت افزود: توانستیم فاز ۱۱ پارس جنوبی را بعد از ۲۰ سال به بهره‌برداری برسانیم و هم اکنون ۱۲.۵ میلیون متر مکعب گاز از آن برداشت انجام می‌شود. قصد داریم تا پایان دولت این عدد ۳۰ میلیون متر مکعب برسد و در سال‌های بعد از آن به ۵۰ میلیون متر مکعب خواهد رسید.

وی تصریح کرد: در دولت قبل پالایشگاه آبادان را ضررده و غیراقتصادی می‌خواندند و می‌گفتند که حاضرند رایگان این پالایشگاه را واگذار کنند، اما با سرکار آمدن دولت سیزدهم این پالایشگاه از ضررده بودن به سوددهی رسید و هم اکنون ۱۲ همت سود کسب کرده، از طرفی قرار است که فاز ۱۱ این پالایشگاه نیز آغاز شود.

اوجی گفت: ۵ میلیارد دلار قرار داد برای گازهای همراه نفت (فلر) به امضا رساندیم که ۱۲.۵ میلیون متر مکعب گازهای همراه جمع‌آوری و تا پایان امسال این عدد به ۳۰ میلیون متر مکعب خواهد رسید.

عضو کابینه دولت سیزدهم تاکید کرد: با افتتاح فاز ۱۴ پارس جنوبی تولید از این پالایشگاه به ۵۳.۵ میلیون متر مکعب رسید و در زمینه ذخیره‌سازی نیز یک میلیارد متر مکعب ذخیره‌سازی نسبت به سال گذشته بیشتر شد؛ در زمینه پتروشیمی ۵ پتروشیمی آماده افتتاح داریم و در این دولت راه را برای ورود سرمایه‌گذاران به صنعت نفت هموار کردیم.

وی بیان داشت: فشارافزایی پارس جنوبی را بعد از ۱۰ سال توسط متخصصان داخلی در دریا انجام دادیم و در قالب ۴ پیمانکار به ارزش ۲۰ میلیارد دلار این کار به نتیجه رسید.

وزیر نفت افزود: در زمینه گسترش میادین نفتی نیز ۱۳ میلیارد دلار قرارداد بستیم و برای تامین خوراک پتروشیمی‌ها ۱۳ پتروشیمی برای ۲۰ مخزن قرار داد امضا کردند.

اوجی در پایان گفت: در زمینه بهینه‌سازی نیز ۴۰ میلیارد دلار در حوزه حمل و نقل نیروگاهی بهینه‌سازی مصرف و مسکن مصوبه شورای اقتصاد را گرفته‌ایم. همه این فعالیت‌ها نیز بدون معطل ماندن شرکت‌های خارجی و با استفاده از توانمندی شرکت‌های داخلی انجام شده است.