کمبود نیروی متخصص؛ مانعی بزرگ بر سر راه ورود هوش مصنوعی به یکسوم شرکتها

معرفی و استفاده از هوش مصنوعی برای شرکتها یک عنصر کلیدی در حفظ رقابتپذیری است. برای اینکه هوش مصنوعی بتواند به یک محرک عملکرد تبدیل شود، شرکتها باید اطلاعات و دادههای خود را به درستی مدیریت و برای هوش مصنوعی آماده کنند.
اما در حوزه مدیریت اطلاعات، هنوز بسیاری از شرکتهای آلمانی با موانعی روبرو هستند، همانطور که یک نظرسنجی از سوی متخصص دیجیتالیسازی Iron Mountain و Financial Times نشان میدهد: ۳۴ درصد از شرکتها در آلمان معتقدند که کمبود نیروی متخصص، اجرای هوش مصنوعی را مختل میکند، زیرا متخصصان مدیریت اطلاعات کمبود دارند. این رقم بهطور قابلتوجهی بالاتر از میانگین جهانی ۲۸ درصد است.
علاوه بر کمبود نیروی متخصص، چالشهای دیگری نیز وجود دارد که شرکتهای آلمانی باید در پیادهسازی هوش مصنوعی بر آن غلبه کنند. حدود یکسوم از شرکتهای مورد بررسی در آلمان از چالشهای امنیت سایبری و رعایت قوانین شکایت دارند.
با توجه به تهدیدات رو به افزایش از سوی مجرمان سایبری و قوانین سختگیرانهتر حفاظت از دادهها، مانند GDPR، این موانع در سطح جهانی اهمیت زیادی دارند. نقطه دیگر، مقیاسپذیری زیرساخت دادههاست که برای پشتیبانی از آموزش و استفاده از هوش مصنوعی ضروری است. این مسئله برای هر چهارمین فرد مورد بررسی، یک مشکل است.
«نبود تخصص، امنیت فناوری اطلاعات و زیرساخت، چالشهای اصلی برای شرکتهای آلمانی هستند، زمانی که میخواهند با مدیریت اطلاعات، پایهای برای هوش مصنوعی ایجاد کنند»، مارتین ها، عضو مدیریت Iron Mountain در منطقه DACH میگوید.
«اکنون برای شرکتها ضروری است که به صورت استراتژیک به مدیریت اطلاعات بپردازند. ابتدا باید فرآیندها و دادههای فیزیکی دیجیتالی شوند و برای هوش مصنوعی آماده شوند. با مدیریت اطلاعات مناسب، هوش مصنوعی به یک محرک واقعی عملکرد تبدیل خواهد شد».
پتانسیل بالا از طریق پیادهسازی هوش مصنوعی
مطالعهای که توسط مدیران اجرایی درباره اهدافشان در مورد هوش مصنوعی انجام شده، نشان میدهد که پیادهسازی موفقیتآمیز این فناوری هماکنون نتایج مثبتی به همراه دارد: شرکتهایی با استراتژی هوش مصنوعی مشخص و مدیریت اطلاعات مناسب، در سال گذشته از طریق هوش مصنوعی یک رشد درآمد تجمعی به ارزش ۷۲ تریلیون دلار آمریکا داشتهاند – به طور متوسط حدود ۱.۹ میلیارد دلار برای هر سازمان. برای شرکتهای آلمانی این معادل ارزش افزودهای حدود ۱.۷ میلیارد دلار است.
یکی از راههای کاهش موانع اولیه در مدیریت اطلاعات، استفاده از یک متخصص در این حوزه است. به عنوان شریک پیشرو در دیجیتالسازی، Iron Mountain شرکتها را در مدیریت اطلاعات از برنامهریزی استراتژیک تا اجرا پشتیبانی میکند. با پلتفرم تجربه دیجیتال Iron Mountain InSight (DXP)، این شرکت همچنین یک ابزار مبتنی بر هوش مصنوعی برای مدیریت اطلاعات ارائه میدهد. بخشی از این راهحل شامل مدیریت محتوا، پردازش اسناد، خودکارسازی جریان کار و مدیریت اطلاعات است.
درباره مطالعه
مطالعهای که توسط FT Longitude برای Iron Mountain انجام شد، بین دسامبر ۲۰۲۴ و ژانویه ۲۰۲۵ برگزار شد.
این نظرسنجی با مدیران ارشد و C-1 از ۵۰۰ شرکت بزرگ (بیش از ۱۰۰۰ کارمند) در ۱۷ منطقه در سراسر جهان انجام شد که شامل آمریکای شمالی و جنوبی (ایالات متحده، کانادا، برزیل)، اروپا (بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، اسپانیا، اسکاندیناوی، بنلوکس) و APAC (استرالیا، چین، ژاپن، هند، هنگ کنگ، سنگاپور، کره جنوبی) میشود.
سازمانهایی که در این مطالعه شرکت کردند، شامل بخشهای زیر هستند: کالاهای مصرفی سریع، خدمات مالی، بخش عمومی، بهداشت و درمان، فناوری اطلاعات، خدمات حقوقی، رسانه و سرگرمی، نفت و گاز، داروسازی و علوم زیستی، خردهفروشی، مخابرات و شرکتهای خدماتی.