نتایج نظرسنجی سیسکو: ۴۲ درصد از شرکت‌های آلمانی از هوش مصنوعی بهره می‌برند

در شرکت‌های آلمانی، هوش مصنوعی با سرعتی بیشتر از حد انتظار در حال پیشرفت است. ۴۲ درصد از آن‌ها هم‌اکنون از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. یعنی پروژه‌های آزمایشی راه‌اندازی کرده یا راه‌حل‌های خاص خود را توسعه داده‌اند. تنها ۲۰ درصد از شرکت‌ها هیچ کاری با هوش مصنوعی انجام نمی‌دهند. این نتیجه یک نظرسنجی جدید از YouGov به سفارش Cisco با متخصصان IT آلمان است.

متخصصان IT در آلمان با اعتماد به نفس به موضوع «هوش مصنوعی» می‌پردازند. در واقع، بخش IT به عنوان پیش‌برنده پروژه‌های هوش مصنوعی در آلمان حاکم است. نتایج نظرسنجی نشان می‌دهد که در ۴۶ درصد از شرکت‌ها، تیم‌های IT و فناوری استراتژی و اجرای هوش مصنوعی را به جلو می‌برند.

«استفاده از هوش مصنوعی در اقتصاد آلمان با سرعتی بیشتر از انتظار ما در حال پیشرفت است»، کریستین کورف، عضو مدیریت Cisco آلمان و رئیس کمیسیون فدرال «هوش مصنوعی و ارزش‌آفرینی ۴.۰» از شورای اقتصادی CDU می‌گوید. «با توجه به اهمیت استراتژیک هوش مصنوعی برای آینده ما، این یک سیگنال مهم برای موقعیت اقتصادی است که تقریباً نیمی از شرکت‌ها به‌طور ساختاری با هوش مصنوعی کار می‌کنند.»

به طور خاص، این بدان معناست که ۴۲ درصد از شرکت‌های آلمانی هم‌اکنون با هوش مصنوعی کار می‌کنند. از این تعداد، طبق مطالعه، ۱۶ درصد پروژه‌های آزمایشی بر سطح دپارتمان راه‌اندازی کرده‌اند، ۱۲ درصد استراتژی کلی هوش مصنوعی توسعه داده‌اند، ۶ درصد استراتژی توسعه داده و اجرا کرده‌اند و ۸ درصد راه‌حل‌های خاص خود را توسعه داده و در حال استفاده‌اند. بنابراین، بیش از یک‌چهارم از شرکت‌ها هم‌اکنون یک رویکرد استراتژیک به هوش مصنوعی دارند (۲۶%).

تنها ۲۰ درصد از متخصصان IT می‌گویند که در شرکت آن‌ها هیچ کاری با هوش مصنوعی انجام نمی‌شود. ۲۶ درصد مشغول آزمایش و امتحان کردن فردی هستند.

انتظار نوآوری‌ها به‌ویژه در شبکه‌های IT و برنامه‌نویسی

۸۰۰ متخصص IT آلمانی مورد نظرسنجی انتظار دارند که در حوزه IT، هوش مصنوعی نوآوری‌های بی‌نظیری به ارمغان بیاورد. طبق گفته‌های آن‌ها، هوش مصنوعی در دو سال آینده عمدتاً در حوزه‌های شبکه‌های IT (۴۲%)، برنامه‌نویسی (۴۱%) و مراکز خدمات مشتریان (۳۶%) به نوآوری‌های پیشگامانه منجر خواهد شد. در رتبه‌های بعدی امنیت سایبری (۳۳%) و فناوری ابری و اینترنت (۳۲%) قرار دارند.

«متخصصان IT در آلمان دیدگاه بسیار خوبی دارند که چه اتفاقی در پشت‌صحنه IT خواهد افتاد»، کریستین کورف توضیح می‌دهد. «هوش مصنوعی نوآوری‌های عظیمی را به وجود خواهد آورد، جایی که در زندگی روزمره برای بسیاری از مردم نخست قابل مشاهده نیست: در شبکه‌های IT و در برنامه‌نویسی. این امر به ویژه به دستاوردهای بزرگی در کارآمدی منجر خواهد شد و در نتیجه منابع برای پروژه‌های مهم دیگر IT آزاد خواهد شد. این چیزی است که ما در آلمان نیاز داریم.»

هوش مصنوعی نه تنها نوآوری‌های مخرب زیادی خواهد آورد، بلکه کارآمدی را در بسیاری از زمینه‌ها افزایش خواهد داد. مدیریت شبکه‌های IT، پیکربندی‌ها، کارهای نگهداری و پیش‌بینی زمان‌های خرابی هم‌اکنون می‌توانند به خوبی توسط هوش مصنوعی انجام شوند. بسیاری از راه‌حل‌های امنیت IT نیز به دلیل حجم بزرگ داده‌ها و حملات سایبری بدون هوش مصنوعی دیگر قابل تصور نیستند.

در چشم‌انداز تهدیدات مدرن، دیگر اتکای صرف به دفاع انسانی کافی نیست. امنیت جامع نیازمند استفاده از قابلیت‌های ماشینی است. هوش مصنوعی هم‌اکنون به ساده‌سازی مدیریت امنیت کمک می‌کند و همزمان کارآمدی را افزایش می‌دهد.

اما حتی در برنامه‌های IT برای کاربران نهایی، هوش مصنوعی نقش مهمی ایفا می‌کند: ۹۷ میلیارد دقیقه از صداهای مزاحم پس‌زمینه در کنفرانس‌های ویدئویی Webex توسط هوش مصنوعی خود Cisco تاکنون حذف شده است.

متخصصان IT هوش مصنوعی را به‌عنوان یک ابزار مفید می‌بینند

به طور کلی، متخصصان IT آلمان به‌طور شخصی نسبت به هوش مصنوعی نظر مثبتی دارند. آن‌ها تکنولوژی را به‌عنوان یک ابزار مفید می‌بینند (۳۹%) که کارهای خسته‌کننده را انجام می‌دهد (۲۴%). هوش مصنوعی همچنین به‌عنوان تقویت‌کننده خلاقیت و پیش‌برنده کارآمدی عمل می‌کند (هر کدام ۲۱%). تنها یک‌پنجم معتقدند که هوش مصنوعی هنوز به بلوغ نرسیده (۲۱%) و مستعد خطاست (۱۹%). در سطح شخصی، تقریباً یک‌دهم می‌گوید که هوش مصنوعی به میزان قابل‌توجهی وظایف آن‌ها را به عهده گرفته است. به همین دلیل تنها ۷ درصد نگران هستند که به‌زودی شغل خود را از دست بدهند.

«متخصصان IT عمدتاً فرصت‌ها را در هوش مصنوعی برای خود می‌بینند»، کریستین کورف ادامه می‌دهد. این موضوع من را خوشحال می‌کند، ما نیاز به نگرش مثبت به این فناوری آینده داریم. متخصصان IT می‌توانند کارهای روتین را به هوش مصنوعی بسپارند و فضایی برای وظایف خلاقانه و استراتژیک ایجاد کنند. این امر در بلندمدت به شرکت‌های آلمانی کمک خواهد کرد.» ()