VVM: استاندارد نوین توسعه برای رانندگی خودکار و ایمن

صنعت خودروسازی آلمان در یک پروژه مشترک با 21 شریک، ساختارهای جدیدی ایجاد کرده تا استانداردهای ایمنی خودروهای خودران در محیط‌های شهری به خوبی اثبات شوند. چهار سال پس از شروع پروژه، نتایج به‌دست‌آمده ارائه شده است. این پروژه پژوهشی پیش‌رقابتی که با حمایت وزارت اقتصاد و حفاظت از اقلیم و با ابتکار VDA در زمینه رانندگی خودکار و متصل ایجاد شده، در ارائه نهایی به جزئیات دستاوردها پرداخته و در استادیوم کارل بنز در اشتوتگارت به گفتگو نشست.

هرچه سطح خودکاری در رانندگی بیشتر و محیط استفاده پیچیده‌تر باشد، عوامل بیشتری باید در توسعه مورد توجه قرار گیرند. در حال حاضر، سیستم‌های سطح 3 SAE برای رانندگی در بزرگراه‌ها و یک سیستم سطح 4 SAE برای پارکینگ بدون راننده تأیید شده‌اند. با گسترش به محیط‌های دیگر مثل ترافیک شهری، پیچیدگی و نیازمندی‌ها به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد. به همین دلیل، روش‌های مناسب برای اعتبارسنجی و تأیید لازم است که تمرکز پروژه VVM بر این موضوع بوده است.

چالش ترافیک شهری

«عابرین پیاده، دوچرخه‌سواران، موتورسواران، تقاطع‌های پیچیده: یکی از بزرگترین چالش‌ها در رانندگی خودکار، کنترل ترافیک در محیط شهری است. این محیط با تعداد زیادی از شرکت‌کنندگان ترافیک، سیستم‌های چراغ راهنمایی، علائم ترافیکی و وسایل نقلیه مشخص می‌شود»، گفت رولاند گالباس از بوش، مدیر پروژه کنسرسیوم VVM. «برای اینکه خودرو بتواند در آینده حتی سناریوهای بسیار نادر را کنترل کند، نیاز به ساختارها و فرآیندهایی است که نه تنها بهره‌برداری ایمن از یک سیستم را در شرایط خاص ممکن می‌سازد، بلکه می‌تواند ایمنی در مانور را نیز اثبات کند.»

«پروژه تحقیقاتی VVM دقیقاً به این موضوع پرداخته که عملکردهای خودکار خودروها به صورت ایمن و قابل‌اعتماد عمل کنند و همچنین از نظر دقت و کیفیت برای مشتریان سودمند باشند»، گفت دکتر مارک شیمنتز از بی‌ام‌و، دیگر مدیر پروژه. «با رعایت مقررات، صنعت خودروسازی آلمان به این اصل پایبند است که نه تنها سریع‌ترین پیشرفت فناورانه را به خیابان بیاورد، بلکه همیشه خودروها و سیستم‌های ایمنی ارائه دهد که می‌توان به آن‌ها اعتماد کرد. و این قابلیت اعتماد از همان مراحل توسعه این سیستم‌ها آغاز می‌شود.»

ایمنی قابل اثبات به عنوان شرط لازم برای مجوز ترافیک

از همان ابتدا در طراحی و توسعه عملکردهای خودکار، اصل ایمنی در اولویت قرار دارد. به همین ترتیب، این عملکردهای ایمنی باید برای اخذ مجوز ترافیک یک خودرو و تأییدیه معتبر برای استفاده در جاده‌ها اثبات شوند. برای ارائه این اثبات، 21 شریک پروژه یک مدل مشترک را تدوین کرده‌اند که از روش‌ها، متدها و ابزارهای مختلف تشکیل شده است. به این ترتیب، با استفاده از چیزی به نام استدلال ایمنی، می‌توان اثبات کرد که سیستم به صورت ایمن قابل استفاده است.

شرکا برای طراحی روش‌شناسی این مدل در چندین زیرپروژه همکاری کرده‌اند. این مدل تعریف‌شده در صورت استفاده صنعتی، پایه‌ای برای اثبات ایمنی در خودروهای خودکار خواهد بود. «مدل‌هایی که در اینجا تدوین شده‌اند، برای اولین بار این امکان را فراهم می‌کنند که تمامی خودروسازان به یک ساختار واحد برای اعتبارسنجی و تأیید سیستم‌های رانندگی خودکار در محیط شهری دسترسی داشته باشند. این یکپارچگی می‌تواند به استانداردهای صنعتی منجر شود که ترافیک جاده‌ای را برای همه کاربران ایمن‌تر کند»، توضیح داد دکتر هلموت شیتهلم، هماهنگ‌کننده پروژه از مرسدس بنز.

پیشرو فناوری از آلمان

روش‌شناسی پروژه VVM اولین استاندارد جهانی است که فرآیندهای صنعتی را نیز در نظر می‌گیرد. بدین ترتیب، صنعت خودروسازی آلمان به عنوان پیشرو فناوری در رانندگی خودکار شناخته می‌شود، اعلام کرد این کنسرسیوم. در سال 2021، قانون مربوط به رانندگی تمام‌خودکار (سطح 4 SAE) در آلمان تصویب شد. در سال 2022، قوانین مربوط به جزئیات فنی برای مجوز و به‌کارگیری چنین خودروهایی در جاده‌های آلمان به تصویب رسید. بنابراین، صنعت خودروسازی آلمان بار دیگر بر پیچیدگی رانندگی خودکار تمرکز دارد و آن را قابل مدیریت‌تر می‌کند.

در پایان دوره پروژه و بر مبنای نتایج پروژه‌های پیشین پگاسوس و ست‌لول، VVM برای اولین بار یک رویکرد کامل و روش‌شناختی برای ایمنی رانندگی خودکار در محیط شهری ارائه می‌دهد که همکاری گسترده و بهره‌وری در صنعت را ممکن می‌سازد. رویکرد مبتنی بر سناریو برای اثبات ایمنی که در پروژه دنبال شده، می‌تواند پس از تأیید مقامات به ایجاد استانداردهای جهانی کمک کند. VVM یک سیستم مرجع مهم برای آینده صنعت ایجاد کرده که می‌تواند شکاف روش‌شناختی برای تضمین عملی را پر کرده و نقش پیشرو صنعت آلمان را در رقابت بین‌المللی در رانندگی خودکار تقویت کند. ()