### پروژه تحقیقاتی سیماس از Fraunhofer LBF: نوآوری در تکنولوژی برای آیندهای پایدار

پروژهای نوین برای ارتقای ایمنی سیستمهای خودکار دریایی
در دنیای امروز، با افزایش استفاده از هوش مصنوعی، نیاز به ایمنسازی سیستمهای خودکار به طور چشمگیری افزایش یافته است. پروژه تحقیقاتی جدید «سیمس» با همکاری محققان مؤسسه Fraunhofer LBF و شرکت Atlas Elektronik GmbH به تحلیل و ارزیابی ایمنی سیستمهای دریایی خودکار با استفاده از هوش مصنوعی میپردازد.
روش جدید تحلیل ریسک با استفاده از FMEA احتمالی
روش مورد استفاده در این پروژه بر پایه توسعه FMEA احتمالی است. هدف اصلی این پروژه نشان دادن امکانپذیری عملیات ایمن سیستمهای دریایی خودکار با توجه به افزایش درجه اتوماسیون میباشد. این سیستمها با کمک هوش مصنوعی میتوانند وظایف پیچیده و خطرناکی مانند نظارت بر سکوهای نفتی و خطوط لوله زیرآبی را بر عهده بگیرند.
چالشهای طراحی ایمن سیستمهای دریایی خودکار
استانداردهای فعلی برای ایمنسازی سیستمهای دریایی با هوش مصنوعی ناکافی هستند و نمیتوانند پیچیدگیها و نیازهای ایمنسازی را به خوبی پوشش دهند. محققان در Fraunhofer LBF در حال توسعه روشی برای تحلیل ریسک سیستمهای هوش مصنوعی هستند که نیازهای خاص صنعت دریایی را در نظر میگیرد.
روشهای نوین برای ارزیابی سریعتر و کارآمدتر ریسک
روش FMEA احتمالی توسعه یافته در Fraunhofer LBF برای تحلیل جامع ریسک مناسب است و با توجه به تلاشهای انجام شده در پروژه «سیمس»، قرار است بهبود یابد تا امکان ایمنسازی سیستمهای زیرآبی خودکار با هوش مصنوعی با هزینه معقول فراهم شود. این روش بر اساس شبکههای بیزی بوده و در صنایع مختلف آزمایش شده است.
کاربردپذیری این روش با همکاری توسعهدهندگان سیستم و ارزیابان Atlas Elektronik، تخصص FEV Etamax در ایمنی عملکردی و دانش DNV SE در زمینه طبقهبندی تضمین میشود. این پروژه که توسط BMWK و بر اساس تصمیم بوندستاگ آلمان در برنامه حمایتی «فناوریهای زمان واقعی برای ایمنی دریایی» حمایت میشود، قرار است نتایج مهمی برای ارزیابی سیستمهای هوشمند آینده در صنعت دریایی فراهم کند.