همکاری بوش و مایکروسافت در عرصه هوش مصنوعی مولد

این سناریویی نیست که هیچ رانندهای دلش بخواهد: یک توپ به جاده میغلتد و در لحظهای بعد، کودکان ممکن است بدون توجه به ترافیک به خیابان بیایند. یک راننده انسانی میتواند به واسطه دانش خود این وضعیت را ارزیابی کند. اما سیستمهای رانندگی خودکار امروزی هنوز باید این را یاد بگیرند. بوش در حال بررسی این است که چگونه میتوان از هوش مصنوعی مولد برای بهبود عملکردهای خودکار رانندگی استفاده کرد. در این راستا، بوش و مایکروسافت در حال حاضر در حال بررسی فرصتهای همکاری و بهرهبرداری حداکثری از هوش مصنوعی مولد هستند.
«بوش در تلاش است تا یک بُعد جدید از کاربردهای هوش مصنوعی در خودرو را کشف کند»، گفت دکتر استفان هارتونگ، رئیس مدیریت بوش، در نشست امسال Bosch Connected Worldدر برلین. هوش مصنوعی مولد قرار است به خودروها این امکان را بدهد که موقعیتها را ارزیابی کرده، به صورت مناسب واکنش نشان داده و به این ترتیب ایمنی کاربران جاده را بهتر تأمین کند. افزایش ایمنی در جادهها خواسته ۶۰ درصد از پاسخدهندگان به نظرسنجی جهانی Bosch Tech Compass است که به موضوعات فناوری و هوش مصنوعی میپردازد.
هوش مصنوعی مولد برای افزایش ایمنی در جادهها
دو شرکت معتقدند که همکاری میتواند عملکرد سیستمهای خودکار رانندگی را به سطح بعدی برساند. امید آنها به هوش مصنوعی مولد است که با آن راحتی در خودرو و ایمنی برای تمامی کاربران جاده افزایش یابد. برای تغذیه هوش مصنوعی مولد، درک جامع از خودرو و تخصص خاص هوش مصنوعی بوش بهطور قابل توجهی ارزشمند خواهد بود، همانطور که دسترسی این شرکت به دادههای حسگرهای خودرو نیز چنین است. «مایکروسافت بهطور کامل پشت موضوع بهبود ایمنی جادهای ایستاده است. بنابراین ما مشتاقیم که در زمینه هوش مصنوعی مولد فرصتهای همکاری با بوش را بررسی کنیم»، گفت اُلی هومان، معاون ارشد و معمار برجسته مایکروسافت.
در آموزش سیستمهای رانندگی خودکار، هوش مصنوعی امروزه هنوز به سرعت با محدودیتها مواجه میشود. سیستمهای کمکراننده فعلی قادرند افراد، حیوانات، اشیاء و خودروها را تشخیص دهند، اما به زودی میتوانند به کمک هوش مصنوعی مولد تشخیص دهند که آیا در موقعیت خاصی خطر تصادف وجود دارد. هوش مصنوعی مولد با استفاده از دادههای حجیم، سیستمهای رانندگی خودکار را آموزش میدهد و از این دادهها به نتایج بهتری میرسد. به عنوان مثال، میتوان تعیین کرد که آیا جسمی در جاده یک کیسه پلاستیکی است یا قطعات خراب شده خودرو. با این اطلاعات یا میتوان مستقیماً با راننده ارتباط برقرار کرد - مانند نمایش هشدار - یا میتوان مانورهای رانندگی مناسب را انجام داد - مانند ترمز با روشن کردن فلاشر.
بوش و مایکروسافت قبلاً در توسعه یک پلتفرم نرمافزاری برای اتصال یکپارچه خودروها به ابر همکاری کردهاند و اکنون قصد دارند با هم فرصتهای جدیدی را بررسی کنند تا مشتریان و کل صنعت خودرو از فناوری پیشرفته هوش مصنوعی بهرهمند شوند.
هوش مصنوعی مولد به عنوان شتابدهنده نوآوری
«هوش مصنوعی مولد یک شتابدهنده نوآوری است و میتواند صنعت را تغییر دهد، همانطور که اختراع کامپیوتر این کار را کرد»، میگوید دکتر تانجا روکر، مدیر دیجیتال و مدیر اجرایی بوش. این موضوع در Bosch Tech Compass 2024 نیز نشان داده شده است: ۶۴ درصد از پاسخدهندگان معتقدند که هوش مصنوعی مهمترین فناوری آینده است. برای مقایسه: تنها یک سال پیش، تنها ۴۱ درصد از پاسخدهندگان به این موضوع معتقد بودند.
از تولید تا زندگی حرفهای - در بوش، هوش مصنوعی مولد در بسیاری از حوزهها کاربرد دارد. این شرکت علاوه بر مایکروسافت با چندین شریک دیگر، از جمله AWS، گوگل و Aleph Alpha همکاری میکند. در سال گذشته، واحد سرمایهگذاری خطرپذیر گروه بوش، Bosch Ventures، در شرکت هوش مصنوعی Aleph Alpha سرمایهگذاری کرد. علاوه بر این، بوش یک همکاری محتوایی با این استارتآپ اعلام کرده تا با هم نمونههای کاربردی جدیدی را برای کارکنان و مشتریان بوش بهکار گیرند. «بوش و Aleph Alpha میخواهند از یکدیگر یاد بگیرند، از دانش یکدیگر بهرهمند شوند و بهطور مشترک روی موارد کاربردی بیندامنهای کار کنند»، میگوید روکر.
این همکاری اکنون به اولین نتایج خود رسیده است: بوش در آمریکای شمالی با همکاری Aleph Alpha یک سیستم تشخیص صدا مبتنی بر هوش مصنوعی را برای یک سازنده خودروهای لوکس پیادهسازی کرده است. یک ربات گفتاری تماسهای خدمات اضطراری را با استفاده از پردازش زبان طبیعی که همچنین لهجهها، گویشها و حالات را درک میکند، میفهمد و پاسخ میدهد. زمان انتظار برای راننده به دلیل پذیرش مستقیم مکالمه به حداقل میرسد. در حال حاضر ۴۰ درصد از تماسها بهطور خودکار پردازش و حل میشوند. در موارد پیچیدهتر، ربات تمامی اطلاعات مربوطه را به یک مأمور مرکز خدمات منتقل میکند که بلافاصله به موضوع رسیدگی میکند.
از موتور جستجوی هوش مصنوعی تا تولید
در حال حاضر در بوش، کارشناسان هوش مصنوعی در حال بررسی بیش از ۱۲۰ کاربرد مشخص هستند که از مدلهای جدید هوش مصنوعی برای کارکنان و مشتریان شرکت حاصل میشود. این شامل تولید کد نرمافزار یا چتباتها و رباتهای صوتی قدرتمند برای پشتیبانی از تکنسینها یا تعامل با مشتریان نهایی است. در پایان سال ۲۰۲۳، موتور جستجوی داخلی هوش مصنوعی "AskBosch" راهاندازی شد که دسترسی سریعتری به منابع داده مختلف، مثلاً دادههای توزیع شده در اینترانت، را از طریق زبان طبیعی فراهم میکند. علاوه بر دادههای موجود به صورت خارجی، AskBosch همچنین منابع داده داخلی را نیز شامل میشود. بنابراین کارکنان بوش میتوانند اطلاعات خاص بوش را جستجو کنند.
همچنین در تولید، هوش مصنوعی مولد سرعت بیشتری به ارمغان آورده است: بوش در دو کارخانه خود در آلمان پروژههایی را آغاز کرده است که در آن هوش مصنوعی مولد تصاویر مصنوعی تولید میکند تا راهحلهای هوش مصنوعی برای بازرسی بصری را توسعه و مقیاسبندی کند یا مدلهای هوش مصنوعی موجود را بهینه کند. بوش انتظار دارد که زمان از طراحی پروژه تا راهاندازی و افزایش بهرهبرداری از کاربردهای هوش مصنوعی از شش تا دوازده ماه به فقط چند هفته کاهش یابد. پس از موفقیت در آزمایش اولیه، این سرویس برای تولید دادههای مصنوعی به تمامی مکانهای بوش ارائه خواهد شد.
Bosch Tech Compass 2024: سرعت در استفاده از هوش مصنوعی
استفاده از هوش مصنوعی در بخشهای مختلف زندگی باعث میشود که آموزش حرفهای نیز اهمیت بیشتری پیدا کند: ۵۸ درصد از پاسخدهندگان به Bosch Tech Compass به این موضوع معتقدند. بهویژه در ایالات متحده این موافقت با ۶۳ درصد بالا است (آلمان: ۵۴ درصد، چین: ۵۲ درصد). بوش همچنین در استفاده از هوش مصنوعی سرعت میبخشد و کارکنان خود را در این مسیر همراهی میکند. در سال ۲۰۱۹، بوش یک برنامه آموزشی هوش مصنوعی راهاندازی کرد تا در ابتدا ۳۰ هزار کارمند را در زمینه هوش مصنوعی آموزش دهد. تاکنون حدود ۲۸ هزار کارمند این برنامه را گذراندهاند. این برنامه مانند کد اخلاقی هوش مصنوعی بوش که دستورالعملهای اخلاقی برای استفاده از هوش مصنوعی تنظیم میکند، به محتوای مربوط به هوش مصنوعی مولد افزوده شده است. ()