نگاه متفاوت کارکنان به استفاده از هوش مصنوعی در محیط کار: نظرهای متنوع و دیدگاههای متضاد

آیا هوش مصنوعی میتواند همکار خوبی باشد؟ این سوال در حال حاضر کارکنان آلمان را به دو دسته تقسیم کرده است. نیمی از شاغلان دوست دارند که هوش مصنوعی وظایف تکراری و خستهکننده شغلشان را انجام دهد. اما تقریباً همین تعداد (46٪) با این ایده مخالفاند. نزدیک به نیمی (45٪) دوست دارند یک هوش مصنوعی به عنوان دستیار شخصی در کارشان داشته باشند، اما فقط 31٪ معتقدند که هوش مصنوعی میتواند واقعاً وظایفی را در محل کار از دوش آنها بردارد.
از سوی دیگر، 13٪ فکر میکنند که ممکن است در آینده توسط یک هوش مصنوعی بهطور کامل جایگزین شوند. این نتایج یک نظرسنجی از 511 شاغل در آلمان به سفارش انجمن دیجیتال بیتکام است.
«هوش مصنوعی در سالهای آینده در عملاً همه مشاغل تغییراتی ایجاد کرده و به کاهش بار کاری کارکنان کمک خواهد کرد. هوش مصنوعی در فناوریهای موجود ادغام خواهد شد – مثلاً در دفتر کار. اما همچنین برنامههای کاملاً جدیدی ایجاد خواهد شد – مثلاً در تولید صنعتی، مراقبتهای بهداشتی یا مشاغل خلاقانه.» این را دکتر رالف وینترگرست، رئیس بیتکام میگوید. «هوش مصنوعی عمدتاً به انسانها کمک خواهد کرد، مثلاً با انجام وظایف تکراری، هشدار به خطاهای احتمالی یا استخراج اطلاعات مهم از دادههای بزرگ.»
یکپنجم هیچ مزیتی در هوش مصنوعی نمیبینند
بزرگترین مزیت استفاده از هوش مصنوعی در محل کار از دید کارکنان این است که شرکتها با آن به آیندهنگری میرسند (50٪). 47٪ میگویند که با این کار زمان کاری صرفهجویی میشود، 41٪ معتقدند که افراد میتوانند بر وظایف مهمتر تمرکز کنند. حدود یکسوم معتقدند که با هوش مصنوعی اشتباهات انسانی کاهش مییابد (33٪)، تحلیلهای سریعتر و دقیقتری انجام میشود (31٪) و انگیزه کارکنان افزایش مییابد (30٪). یکچهارم (26٪) کاهش هزینهها را به عنوان مزیت میبینند، یکپنجم (21٪) کاهش مصرف منابع. تسریع فرایندها را 18٪ به عنوان مزیت مینامند، 12٪ امیدوارند که با هوش مصنوعی دانش تخصصی در شرکت ایجاد شود که در غیر این صورت وجود ندارد. فقط 9٪ انتظار دارند که با هوش مصنوعی محصولات و خدمات بهبود یابند و تنها 7٪ معتقدند که هوش مصنوعی محصولات و خدمات کاملاً جدیدی را امکانپذیر میکند. تقریباً یکپنجم (18٪) از کارکنان معتقدند که هوش مصنوعی در دنیای کار هیچ مزیتی ندارد.
نگرانی از دست دادن شغلها
در مقابل، تنها 1٪ هیچ نقصی در استفاده از هوش مصنوعی در دنیای کار نمیبینند. سهچهارم (77٪) نگراناند که با هوش مصنوعی شغلها از بین بروند، 71٪ نگراناند که به دلیل استفاده از هوش مصنوعی، مشخص نشود چه کسی مسئول خطاهاست. و 66٪ نگراناند که مردم در آینده بیش از حد به هوش مصنوعی اعتماد کنند. تقریباً دو سوم (64٪) به عنوان نقص میبینند که کار با هوش مصنوعی جنبه انسانی خود را از دست میدهد. و 63٪ معتقدند که مشخص نیست دادههایی که برای هوش مصنوعی استفاده میشود به کجا میروند. کمتر شایع است که استفاده از هوش مصنوعی پیچیده است (24٪) و شرکتها برای هوش مصنوعی پول زیادی خرج میکنند که در جاهای دیگر نیاز است (20٪). 5٪ شکایت دارند که هوش مصنوعی به خصوص وظایف ساده را انجام میدهد که میتواند فرصتی برای استراحت در محل کار باشد. «شرکتها باید به کارکنان اجازه دهند تا تجربههای خود را با هوش مصنوعی داشته باشند. با آموزش مهارتهای هوش مصنوعی، میتوان امکانات و محدودیتهای این فناوری را بهتر درک کرد»، به گفته وینترگرست.