رونمایی تویوتا آلمان از نمونه اولیه هوش مصنوعی با همکاری پارتنر جدید

ChatGPT محبوبیت زیادی بین کاربران دارد: طبق آمارهای اخیر، بیش از 180 میلیون نفر در سراسر جهان از این ابزار استفاده میکنند. با این حال، بسیاری از شرکتها به دلیل نگرانیهای منطقی درباره حفاظت از دادهها، همچنان در استفاده از راهحلهای هوش مصنوعی مردد هستند. اما تویوتا دیدگاه متفاوتی دارد: این شرکت جهانی در حوزه حملونقل میخواهد حفاظت از دادهها را جدی بگیرد و در عین حال با چالشهای فعلی هوش مصنوعی کنار بیاید و به همین دلیل آزمایشهای مربوطه را انجام میدهد.
برای تویوتا، هوش مصنوعی (AI) یکی از راههای حفظ رقابتپذیری در آینده است. این شرکت از فوریه امسال در آلمان از یک نمونه اولیه هوش مصنوعی به نام ToyoGPT در محیطی امن استفاده میکند. این ابزار قرار است تمام مزایای ChatGPT را ارائه دهد و در عین حال امنیت دادههای شرکتی را تضمین کند. تویوتا میخواهد با این ابزار مزایای هوش مصنوعی مولد را برای خود، کارکنان و مشتریانش ارزیابی کند تا مشخص کند کجا میتوان از آن بهصورت سراسری استفاده کرد. این تحلیلها میتواند منجر به ظهور اتوماسیونهای جدید مبتنی بر هوش مصنوعی در آینده شود. ToyoGPT توسط شرکت مشاوره IT objective partner با استفاده از فناوری UGPT توسعه داده شده است.
«با ToyoGPT مبتنی بر UGPT، کارکنان ما میتوانند تمامی قابلیتهای ChatGPT را در محیطی امن امتحان کنند و بازخورد ارزشمندی درباره استفاده از هوش مصنوعی مولد ارائه دهند. علاوه بر این، ToyoGPT پتانسیل خودکارسازی بسیاری از فرآیندها را دارد – از آموزش فروش تا چت تعاملی که در آن مشتریان میتوانند از طریق صدا در خودرو با دفترچه راهنما ارتباط برقرار کنند. ما نیز در حال آزمایش این قابلیتها هستیم»، اظهار داشت پیتر-پاسکال مایک، مدیر نوآوری دیجیتال و پروژهها در تویوتا آلمان.
در اجرای ToyoGPT، متخصصان هوش مصنوعی و IT از objective partner با چالشهای مختلفی روبرو شدند:
- زمینههای استفاده: در کدام بخشها میتوان از هوش مصنوعی در شرکت استفاده کرد و زمینههای جدید کسبوکار را شناسایی کرد؟
- حفاظت از دادهها: دادههای حساس شرکتی به کجا منتقل میشوند؟ چگونه میتوان از فناوری استفاده کرد و همزمان از دادهها محافظت کرد؟
- منابع داده: چگونه میتوان فناوری را با منابع داده خود، از جمله اسناد یا پایگاههای داده شرکتی، استفاده کرد؟
آزمایش و یادگیری: کاربردهای متنوع در نظر گرفته شدهاند
با تشکر از پلتفرم جدید ToyoGPT، اکنون کارکنان و مشتریان تویوتا میتوانند قابلیتهای ChatGPT را در محیطی امن ارزیابی و بازخورد دهند، به گفته شرکت:
- چتبات هوش مصنوعی مولد: استفاده از برنامه رایگان ChatGPT خطرات زیادی برای دادههای شرکتها دارد. اگر کارکنان دادههای حساس شرکتی را در ChatGPT وارد کنند، این دادهها به سرورهای ارائهدهنده OpenAI منتقل میشوند. این موضوع با استفاده از فناوری نوآورانه UGPT از objective partner قابل جلوگیری است. با UGPT، کارکنان تویوتا میتوانند از قابلیتهای معمول ChatGPT استفاده کنند، بدون اینکه اطلاعات حساس یا محرمانه شرکتی را فاش کنند – این دادهها در شرکت باقی میمانند.
- چت با دفترچه راهنما: همچنین ToyoGPT میتواند برای افزایش کیفیت خدمات مشتریان استفاده شود. از طریق اپلیکیشن موبایل برای Android Auto، رانندگان میتوانند از طریق سیستم اطلاعاتی خودرو با دفترچه راهنمای خودرو تعامل داشته باشند. آنها میتوانند سوالات خود را بهصورت صوتی بپرسند و ToyoGPT بر اساس دادههای دفترچه راهنما به آنها پاسخ میدهد.
- مربی فروش: همچنین یک آموزش تعاملی برای فروشندگان نمایندگیهای تویوتا توسعه داده شده است. در اینجا، مشتریان، کارشناسان و روانشناسان توسط «عوامل» مبتنی بر GPT شبیهسازی میشوند. در عمل، این به معنای شبیهسازی مکالمات و ارائه پیشنهادهایی برای بهبود پاسخهای فروشندگان خودرو است. پیشنهادات بهبود توسط فناوری GPT تولید میشوند. پاسخها بر اساس منابع آموزشی داخلی تویوتا که در فضای ابری ذخیره شدهاند و برای استفاده GPT آماده هستند، و همچنین بر اساس درک روانشناسی فروش ارائه میشوند.
- مدیریت محصول مجازی: ToyoGPT همچنین کار مدیریت محصول در تویوتا را سادهتر میکند. جایی که قبلاً باید متون طولانی برای ماجراهای کاربر نوشته میشد، اکنون چتبات این متون را از اسناد گسترده نیازمندیها یا مکالمات ضبطشده با بخشهای تخصصی ایجاد میکند. ToyoGPT به این ترتیب زمان زیادی را برای مدیران محصول صرفهجویی کرده و منجر به افزایش بهرهوری میشود.
اولیور مایر، مشاور ارشد استراتژی دیجیتال و تحول در objective partner، توضیح میدهد: «ToyoGPT نشان میدهد چگونه میتوان استفاده ایمن از هوش مصنوعی مولد را با سهولت استفاده به موفقیت رساند. بر اساس پلتفرم UGT ما، در تویوتا و دیگر شرکتها کاربردهای هیجانانگیزی ممکن است.»
پروژه ToyoGPT در فوریه امسال آغاز شد و همچنان ادامه دارد. کارکنان تویوتا از طریق ToyoGPT میتوانند تجربیاتی در زمینه صرفهجویی در کار و زمان کسب کنند. با این تجربیات، قرار است در آینده اتوماسیونهای جدید مبتنی بر هوش مصنوعی توسعه یابند.