بررسی هوروات: خطر هدررفت سرمایه‌گذاری‌ها در هوش مصنوعی

هوش مصنوعی (AI) موضوع اصلی مدیریت در سال 2024 است. به ویژه مدیران ارشد و هیئت مدیره‌های شرکت‌های بزرگ، انتظارات بالایی از هوش مصنوعی در زمینه افزایش بهره‌وری، گسترش کسب‌وکار یا بهبود نتایج دارند. بودجه‌های پروژه‌های AI برای امسال به طور متوسط 30 درصد افزایش یافته است. این نتایج یک مطالعه جدید از شرکت مشاوره مدیریت Horváth است.

اما پروژه‌ها و اقداماتی که شرکت‌ها برای ماه‌های آینده در نظر گرفته‌اند، تقریبا در همه جا دو برابر شده‌اند - یک عدم تعادل. همان‌طور که مطالعه نشان می‌دهد، سرمایه‌گذاری‌هایی که برای تحول AI انجام می‌شود، به دلیل کمبود پیش‌نیازها ممکن است در بسیاری از شرکت‌ها هدر بروند. برای این مطالعه، مدیران از شرکت‌هایی با درآمد سالانه بالای 200 میلیون یورو مورد بررسی قرار گرفتند.

85 درصد از مدیران ارشد خود را دارای دانش بالاتر از متوسط در مورد عملکرد و پتانسیل‌های AI می‌دانند. فقط سه درصد دانش خود را ابتدایی یا کمتر ارزیابی می‌کنند، و دوازده درصد خود را دارای دانش پایه می‌دانند. «اکثر مدیران ارشد از اهمیت GenAI برای شرکت و صنعت خود کاملاً آگاه هستند. آنها اطلاعات کاملی در مورد پتانسیل‌های اقتصادی دارند و می‌خواهند به طور فعال مسیر را تنظیم کنند تا GenAI را از بالا به پایین در سازمان پیش ببرند»، می‌گوید راینر زیرفر، مدیر مطالعات و شریک در Horváth. «مشکل اینجاست: وضعیت فعلی اجرای AI در شرکت خودشان بیش از حد برآورد می‌شود - در حالی که چالش‌ها و هزینه‌های عملیاتی کمتر برآورد می‌شوند.»

راه‌اندازی یک ChatGPT داخلی به معنای تحول AI نیست

در سطح هیئت مدیره یا مدیریت، 27 درصد از پاسخ‌دهندگان شرکت خود را به عنوان سازمانی با بلوغ بسیار بالا در زمینه AI توصیف می‌کنند. این بلوغ به عنوان «سازمانی که AI به طور عمیق در آن ریشه دارد، و در آن هم به صورت داخلی در تقریباً هر بخش و هم برای بهبود محصولات و خدمات از AI استفاده می‌شود و همچنین مدل‌های کسب‌وکار جدید بر اساس AI توسعه می‌یابد»، تعریف شده است. 51 درصد دیگر از مدیران ارشد، شرکت خود را دارای بلوغ بالا، و 14 درصد آن را نسبتاً بالا می‌دانند. مدیران بخش‌ها و سطوح تخصصی به وضوح نظر دیگری دارند. در این گروه‌ها، فقط 15 و 11 درصد از مدیران شرکت خود را در بالاترین سطح بلوغ می‌دانند.

«پروژه‌های آزمایشی اولیه با موفقیت راه‌اندازی شده‌اند. اما مشکلات اولیه، نیاز به بازبینی و به ویژه مسائل عملیاتی تازه در ماه‌های آینده آشکار خواهند شد، هنگامی که گروه بزرگی از کارکنان از AI استفاده کنند»، می‌گوید زیرفر. «اما مهم‌تر از همه این است که: معیارها اغلب بسیار پایین تعیین شده‌اند. حتی راه‌اندازی موفقیت‌آمیز یک ChatGPT داخلی، تنها آغاز تحول AI است.»

کمبود تمرکز استراتژیک و تخصیص بودجه معقول

اما شرکت‌ها با خطر «از دست دادن توان» زودتر از موعد مواجه‌اند - چه از نظر مالی و چه از نظر منابع انسانی. همان‌طور که مطالعه Horváth نشان می‌دهد، سطوح تخصصی با چالش‌های بزرگی در پیاده‌سازی روبرو هستند، به ویژه کیفیت داده‌ها و مدیریت اصول حفاظت از داده‌ها، همچنین کمبود تخصص GenAI در تیم. این مشکلات در سطح مدیریت ارشد کمتر دیده می‌شود. در سطح اجرایی، به طور خاص انتقاد می‌شود که موقعیت استراتژیک شرکت در استفاده از فناوری‌های AI به وضوحی که «از بالا» به نظر می‌رسد، نیست. در واقع، یک چهارم از اعضای هیئت مدیره و مدیریت نیز اعتراف می‌کنند که روش استراتژیک مناسب برای تحول AI از بزرگترین چالش‌ها است.

«نبود تمرکز استراتژیک هزینه‌بر خواهد بود. در بسیاری از شرکت‌ها، مزایای مورد انتظار به میزان دلخواه نخواهند رسید، زیرا بودجه AI مانند آب‌پاش به همه بخش‌های شرکت و پروژه‌ها و فعالیت‌های مختلف تخصیص داده می‌شود»، پیش‌بینی می‌کند کارشناس Horváth و مدیر مطالعات راینر زیرفر. برای سال 2024، شرکت‌ها باید بهتر است بر روی دو تا سه بخش شرکتی و حداکثر سه تا چهار مورد کاربردی، بسته به اندازه، تمرکز کنند، توصیه می‌کند زیرفر. ()