بررسی: نیمی از شرکت‌ها در سال ۲۰۲۳ به دلیل مشکلات فناوری اطلاعات دسترسی به داده‌های خود را از دست دادند

حملات سایبری برای شرکت‌ها هر روز گران‌تر می‌شوند، هوش مصنوعی مولد جنبه‌های مثبت و منفی برای امنیت داده‌ها دارد و بیمه‌های باج‌افزاری اغلب کارایی ندارند. این‌ها نتایج شاخص جهانی حفاظت از داده‌های Dell Technologies است.

شاخص جهانی حفاظت از داده‌های ۲۰۲۳ نسخه به‌روزشده مطالعه‌ای است که Dell Technologies برای بررسی استراتژی‌های حفاظت از داده‌های شرکت‌ها انجام می‌دهد. در این مطالعه از ۱,۵۰۰ مسئول IT در سراسر جهان، از جمله ۱۵۰ نفر از شرکت‌های آلمانی، پرسیده شده است.

نتایج اصلی مطالعه: بیش از نیمی از شرکت‌های مورد بررسی در جهان (۵۴٪) در سال ۲۰۲۳ با حملات سایبری یا خرابی سیستم‌ها مواجه شدند که باعث شد دسترسی به داده‌های خود را از دست بدهند. در بیشتر موارد، مهاجمان از خارج نفوذ کردند. آن‌ها ایمیل‌های اسپم یا فیشینگ به کارکنان ارسال کردند تا آن‌ها را به کلیک روی لینک‌های مخرب ترغیب کنند، اطلاعات ورودشان را سرقت کردند یا دستگاه‌های موبایلشان را هک کردند.

تأثیر حوادث IT با از دست دادن داده‌ها بسیار زیاد است: در سال ۲۰۲۳ برای هر شرکت آسیب‌دیده به‌صورت میانگین ۲.۶۱ میلیون دلار (۲.۳۸ میلیون یورو) هزینه داشت و ۲۶ ساعت خرابی غیرمنتظره و از دست دادن ۲.۴۵ ترابایت داده به همراه داشت. هزینه‌های ناشی از خرابی‌های IT به‌دلیل حملات سایبری در سال ۲۰۲۳ به‌طور میانگین ۱.۴۱ میلیون دلار (۱.۲۹ میلیون یورو) بود که نسبت به سال گذشته بیش از دو برابر شده است.

هوش مصنوعی مولد بر امنیت داده‌ها تأثیر می‌گذارد

به نظر می‌رسد هوش مصنوعی مولد (GenAI) به زودی به یک ابزار استراتژیک جدید برای دفاع سایبری تبدیل شود. ۵۲٪ از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی معتقدند که ادغام GenAI می‌تواند به امنیت IT شرکتشان کمک کند. با این حال، مسئولین نیز آگاهند که هوش مصنوعی مولد پیچیدگی امنیت داده‌ها را بیشتر می‌کند. ۸۸٪ از شرکت‌کنندگان با این نظر موافق بودند که این فناوری حجم زیادی از داده‌های جدید تولید کرده و ارزش نوع خاصی از داده‌ها را بیشتر می‌کند.

بیمه‌های باج‌افزاری امنیت محدودی ارائه می‌دهند

در مورد باج‌افزارها، شرکت‌ها اعتماد زیادی به پرداخت باج دارند. ۷۴٪ از شرکت‌کنندگان فکر می‌کنند که در صورت پرداخت باج، واقعاً همه داده‌های خود را پس می‌گیرند و ۶۶٪ معتقدند که پس از پرداخت باج، دیگر از سوی مهاجمان تهدید نخواهند شد.

۹۳٪ از شرکت‌کنندگان اعلام کردند که شرکتشان بیمه‌ای برای باج‌افزار دارد. اما از میان کسانی که واقعاً مورد حمله قرار گرفتند، تنها ۲۸٪ گفتند که شرکتشان به‌طور کامل جبران خسارت شده است. به نظر می‌رسد بیمه‌های باج‌افزاری دارای شرایط و استثناهای زیادی هستند. تعدادی از شرکت‌کنندگان گفتند که شرکتشان باید رویکردهای برتر در مقابله با تهدیدات سایبری را اثبات کند، سقف جبران خسارت محدود است یا برخی سناریوها بیمه‌نامه را بی‌اثر می‌کنند. ()