وزیر صنعت، معدن و تجارت: افزایش قیمت خودرو تصمیمی بود که در دولت پیشین اتخاذ شد و ما آن را به مرحله اجرا رساندیم.
خلاصه مطلب
طبق گزارش خبرگزاری تسنیم و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، سید محمد اتابک، وزیر صنعت، معدن و تجارت به توضیح دلایل افزایش قیمت کارخانهای خودرو پرداخت. او بیان کرد که 80 درصد از تولیدات داخلی خودروها توسط دو شرکت خودروسازی انجام میشود و خودروهای تولیدی این دو شرکت یا به عبارتی 80 درصد خودروهای تولید شده در کشور در 18 ماه گذشته هیچ افزایش قیمتی نداشتهاند.
او اظهار داشت که علاقهای به افزایش قیمت خودروها نداشتیم، اما لازم است روند تورمی ۱۸ ماهه را در نظر بگیریم. زمانی که قیمت فولاد، پلیمر، لاستیک و سایر مواد افزایش مییابد و دستمزدها نیز بالا میرود، ثابت نگهداشتن قیمت خودروها موجب افزایش زیان انباشته شرکتها میشود که این امر نارضایتی بسیاری را به دنبال دارد. شرکتها باید یک تعادل اقتصادی را حفظ کنند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: افزایش قیمت خودروها تصمیمی بود که میبایست در دولت پیشین اجرایی میشد، اما به تعویق افتاده بود. از شروع به کار این دولت کمتر از صد روز میگذرد و زیانها در حال انباشته شدن بود. ما وضعیت سهام این خودروسازان را در بورس بررسی کردیم و مشاهده کردیم که این موضوع برای 20 میلیون سهامدار اهمیت داشت.
اتابک بیان کرد: افزایش قیمت خودرو که اعمال شد، نصف مقداری بود که 18 ماه پیش تصویب شده بود. حتی همین مقدار افزایش هم تاثیر مثبتی بر سهام خودروسازان در بورس و 20 میلیون سهامدار گذاشت. اینها جزء داراییهای کشور هستند و اشتغال زیادی را به خود اختصاص دادهاند. نمیتوانیم در شرایطی که زیان آنها از نصف سرمایه بیشتر شده است، تصمیمگیری نکنیم و برای اقتصاد کشور و مردم مشکلی ایجاد کنیم. با این اقدام تاثیر بر بورس و سهام مردم را مشاهده کردیم.
این متن نیاز به بازنویسی دارد و در انتهای آن باید علامتهای خاصی قرار گیرد. اینجا متن جدیدی نوشته شده است که شامل همان مفهوم است اما با تغییرات در ساختار و واژگان. در ابتدا و انتهای متن نیز علائم مشخص شده اضافه شدهاند.